Garage Caspers

Garage Caspers: hèt autobedrijf in Noord-Nederland. Geboren uit passie. Waar zelfs coureurs en raceteams komen voor technische ondersteuning.

Van oudsher is de familie Caspers, garagisten sinds 1924, voornamelijk gespecialiseerd in onderhoud van luxe wagens en personenauto’s. Ook tegenwoordig hebben wij nog altijd de kennis, gereedschappen, ervaring en de contacten om Jaguars, Land Rovers, BMW’s, Morgan's, Aston Martin's en andere exclusieve automerken te repareren en onderhouden. Ook voor klassiekers hebben wij een gepassioneerde, gedreven monteurs.

Onze specialistische kennis kunnen we echter ook toepassen op alle universele merken; elke personenauto krijgt bij ons dezelfde aandacht! Bedenk daarbij dat we de tarieven van een buurtgarage hanteren en de flexibiliteit van een familiebedrijf hebben: de keuze voor Caspers is logisch.

Laat nu uw auto bij ons onafhankelijk en in overleg apk keuren en onderhouden. Dit voorkomt verrassingen tijdens de apk en kan u een aanzienlijke kostenbesparing opleveren.  

Geschiedenis Garage Caspers

Vier generaties Caspers en dus een lange geschiedenis in de automotive. Hieronder hebben we de belangrijkste gebeurtenissen uiteengezet.

  • 1914-1918

    De eerste wereldoorlog in Europa. Opa Antoon Caspers (1890), de overgrootvader van Coen, wordt bij de hulptroepen in Rotterdam gelegerd. Hier leert hij oma Nel kennen. Na de oorlog gaat ze mee naar Groningen, waar ze trouwen. Samen krijgen ze 5 kinderen. De oudste zoon, Herman, zal later de zaak overnemen.

  • 1920

    Antoon Caspers geeft zijn baan als koetsier op en wordt monteur. Antoon is werkzaam bij de ENNAM (de N.V. Eerste Noord-Nederlandsche Auto Maatschappijvoorheen D. Bakker), opgericht door Derk Bakker en komt te werken aan de Hereweg in Groningen. De ENNAM hield zich vooral bezig met de verkoop en verhuur van auto's, ambulances en autobussen.

  • 1924

    Antoon en Nel Caspers, inmiddels woonachtig aan de de Ganzevoortsingel in Groningen, starten een eigen bedijf met een nieuw pand. Dit pand wordt gebouwd aan de Coehoornsingel 67 en bestaat uit een garage en 2 woonhuizen. Op 1 mei 1924 word de nieuwe zaak geopend onder de naam Garage Centrum. Werkzaamheden: reparatie, onderhoud voor automobielen en taxi's, verhuur van luxe auto's en verhuur van ziekentransport (ambulances).

  • Garage Centrum Coehoornsingel
  • 1935

    Antoon koopt in 1935 het pand van de Remonstrantse kerk (gebouwd in 1882-1883) aan de Coehoornsingel nummer 36, recht tegenover de garage (op nummer 67). Deze kerk was inmiddels te klein voor de geloofsgemeenschap en werd door Antoon omgetoverd tot de showroom van Garage Centrum.

  • 1938

    Herman Caspers, de oudste zoon van Antoon en Nel Caspers, komt in de zaak te werken.

  • Garage Centrum Coehoornsingel
  • 1940-1945

    In de oorlog wordt de kerk van Antoon en Nel aan de Coehoornsingel 36 geconfisceerd door de bezetter. Vlak na de oorlog wordt het pand nog een tijdje gebruikt door de technische dienst van de Politie. Uiteindelijk mag Antoon zijn eigen pand weer terugkopen. Dit na veel gedoe, want de eigendomspapieren waren intussen zoek geraakt. Na de oorlog krijgt de kerk bestemming als werkplaats van Garage Centrum.

  • 1946

    Inmiddels werd ook het pand naast de kerk aan de Coehoornsingel gehuurd. Dit pand deed deed voorheen dienst als koetshuis en paardenstalling van Huize Tavenier (een kraamkliniek van het Diakonessenhuis in Groningen), van de familie Hoortus-Meursing. Dit zou de nieuwe showroom worden.

    De naam van Garage Centrum wordt in dit jaar veranderd naar Garage Caspers. Er zijn inmiddels teveel bedrijven met "centrum" in de naam.

  • 1954

    Roy Caspers, zoon van Herman Caspers, wordt geboren. Zijn eerste auto krijgt Roy op zijn achtiende, een Fiat 850. De eerst volgende auto die hij rijdt is een Jaguar MK2.

  • Garage caspers Coehoornsingel
  • 1956

    Herman Caspers koopt van vrienden een gebruikte Jaguar MK5. Om deze te kunnen restaureren is hij onderdelen nodig, die hij haalt bij Lagerweij (importeur voor Jaguar Nederland) in Den Haag. Dankzij deze contacten wordt Garage Caspers ook Jaguar dealer voor de regio Noord-Nederland. Het Jaguar virus zal vanaf nu de familie Caspers niet meer verlaten.

  • 1960

    Antoon Caspers overlijd. Zoon Herman levert direct de taxivergunning van Garage Caspers in. Dat was niet zijn tak van sport.

  • 1965

    Het voormaligkoetshuis van Huize Tavenier, reeds gehuurd door de garage sinds 1946, wordt aangekocht. Dit pand was in die tijd reeds omgetoverd tot showroom van Garage Caspers.

  • Antoon Caspers
  • 1970

    Naast het Jaguar dealerschap verkrijgt Garage Caspers ook het dealerschap voor de merken van Lancia en American Motors.

  • 1972

    Roy Caspers stopt met zijn opleiding werktuigbouw aan de MTS en gaat werken bij de GEBA. Dit houdt hij ongeveer 1 jaar vol. In 1973 gaat Roy bij zijn vader in dienst. Als leerst als leerling-monteur, later als magazijnman, monteur en tenslotte ook als verkoper.

  • 1975

    Garage Caspers is als enigste garage in de wereld officiel dealer voor de merken Lancia en Alfa Romeo. Een bijzonderheid, want de 2 fabrieken waren elkaars concurenten. In dit zelfde jaar moet Roy verplicht zijn dienstplicht vervullen in het leger.

  • 1977

    Het dealerschap van Alfa Romeo komt te vervallen. Hiervoor komt het Rover dealerschap in de plaats.

  • 1981

    Roy, inmiddels samen met Karin, neemt de garage over van vader Herman en besluit Garage Caspers direct te verhuizen naar de Flemingstraat. Roy en Karin gaan samenwonen in de Jennerstraat, schuin boven de nieuwe garage in de Flemingstraat. Samen krijgen Roy en Karin vier kinderen: Casper, Coen, Caro en Chiel. De CC's zitten niet alleen in de handelswaar, maar nu ook in de kinderen.

    Het gaat in deze jaren niet al te best met Jaguar, mede door de slechte kwaliteit van de Jaguars in die jaren. Van de nieuw verkochte Jaguars komen er veel al vrij snel terug met mankementen. Iets wat later, mede door de overname van Jaguar door Ford, sterk zou verbeteren.

  • 1982

    Het dealerschap van Lancia komt te vervallen. In 1985 wordt Garage Caspers sub-dealer voor Range Rover, officieus dealer voor Morgan en TVR. Het laatste wordt gedaan in samenwerking met NIMAG Heinenoord, importeur van Morgan Automobielen in Nederland. De NIMAG en Roy Caspers waren op dat moment de enige zaken in Nederland waar nieuwe Morgans konden worden gekocht.

  • 1987

    Zoon Coen wordt geboren en krijgt de liefde voor auto's, hoe kan het ook anders, met de paplepel ingegoten. Op zijn twaalfde al krijgt hij zijn eerste eigen auto: een Suzuki.

  • 1991

    De periode aan de Flemingstraat komt ten einde met de opening (1 maart 1991) van een nieuw pand op een nieuwe locatie op de Odenseweg nummer 1 (bedrijventerein Driebond). Inmiddels is de werkplaats steeds meer het hart van de zaak geworden en worden naast Jaguar/Daimler en Morgans ook andere klassiekers verkocht, gerepareerd en gerestaureerd.

  • Pand caspers odenseweg
  • 1998

    In samenwerking met Stef Pierik (ontwerp- en bouwbegeleiding) werd de showroom in dit jaar met 800m2 uitgebreid tot een totaal vloeroppervlak van 1200 m2. Met deze nieuwe aanbouw had Caspers Jaguar de grootste showroom in Europa. In 1999 werd de Jaguar S-type als eerste geintroduceerd in Nederland. Een model dat een groot succes zou worden en waarvan er in de jaren 1999-2001 veel van zouden worden verkocht bij Caspers.

  • 2001

    De economie is booming en Jaguar heeft wilde plannen, welke bij de dealers op het bord worden neergelegd. Er wordt een nieuw, tweede Caspers Jaguar filiaal in Neie Haske (Heerenveen) geopend. Helaas moest dit pand na 11 maanden al weer gesloten worden. De sluiting had 2 oorzaken. De belangrijkste oorzaak was dat de verkoop van exclusieve auto's stagneerde, o.a. door de aanslagen in de V.S. in september 2011. Een periode waar de exclusieve autobranche maar moeilijk uit kwam. Een andere reden was het feit dat Jaguar toentertijd vrijwel geen auto's met dieselmotoren verkocht. In de regio Heerenveen reed men echter voornamelijk diesel auto's.

  • Pand caspers heerenveen
  • 2007

    In 2007 begint de middelste zoon van Roy, Coen (1987), op 19-jarige leeftijd voor zichzelf met het bedrijf Caspers Track. Gespecialiseerd in de verhuur, onderhoud en verkoop van snelle racewagens. Zelf was Coen nog maar net in het bezit van zijn racelicentie, welke hij op zijn 18e al heeft behaald. In korte tijd en op eigen houtje, maar uiteraard met vaderlijk advies, bouwt Coen Caspers Track tot het enige bedrijf in het Noorden dat op grote schaal sportauto's verhuurt, verkoopt en onderhoud. Net als bij vader Roy was er ook voor Coen door al deze activiteiten geen tijd voor een studie (bedrijfskunde). Deze werd dan ook al vrij snel weer opgezegd.

  • 2008

    Na een bloei in de periode 1990-2000, waarbij Caspers Jaguar onder meer 3x een kwaliteitswedstrijd vanuit Jaguar in Nederland wint, 2x Europees winnaar is en vrijwel altijd bij de eerste vier eindigt, komt er in 2008 een einde aan het Jaguar dealership. En daarmee in december ook voor Autobedrijf Caspers BV, dat failliet werd verklaard. De economie zat na de de Zwarte Maandagen op de beurzen in het slop en ondersteuning voor het Noordelijke dealerbedrijf bleef uit. 45 jaar bankieren bij dezelfde bank en bijna 50 jaar Jaguar dealerschap bleken voor deze laatstgenoemde partijen niet voor voldoende vertrouwen te zorgen. Begin 2009 neemt Land Rover-dealer De Reefhorst in Oudehaske de Jaguar-dealeractiviteiten over. Roy blijft nog een korte tijd betrokken bij de Jaguar-activiteiten in Noord-Nederland om oud-klanten niet in de steek te hoeven laten.

  • 2009

    Het begint toch weer te kriebelen. Met de hulp van vrienden en voor een groot deel ook door Coen's enthousiastme voor de autosport begint Roy eind dit jaar opnieuw. Dit onder de naam van "Roy Caspers Sales & Service". Aan een dealerschap wordt niet meer begonnen.

    De jarenlange kennis, ervaring en het netwerk worden nu ingezet voor het aan- en verkopen van klassiekers en bijzondere auto's. Maar men kan ook terecht voor onderhoud, restauraties en reparaties, hetgeen vooral door Coen wordt ingericht. Bij Roy kon men terecht voor zijn diensten als automakelaar.

    Coen vestigt zich met Caspers Track dit jaar voor het eerst in een eigen pand in Tynaarlo.

  • Antoon Caspers
  • 2010

    Coen en Roy besluiten al snel een leegstaande gordijnenfabriek aan de Industrieweg in Eelde (Bedrijventerrein De Punt) te huren, vlak naast de bloemenveiling. Een mooie plek, dicht bij de A28 en met voldoende ruimte voor uitbreiding. Inmiddels is deze plek nog steeds het hart van alle activiteiten van Garage Caspers.

  • 2011

    Begin 2011 gaat Caspers Track samenwerken met Zilhouette. De Zilhouette is een budget raceauto van Noord-Nederlandse bodem ontwikkeld door Tebbo de Jong en Edwin Meursing. Coen Caspers wordt verantwoordelijk voor de productie-aansturing van de Zilhouette fabriek. Naast de productlijn in Kolham, werden de Zilhouette's ook bij Caspers Track gebouwd.

    De BMW Zilhouette is een zelf ontworpen, betaalbare raceauto lijkend op de BMW Z4. Met onder de body de techniek van een BMW 325i E36. Hoewel de ambities groot genoeg waren is begin 2012 door Coen toch besloten dat de focus op zijn eigen bedrijf CaspersTrack voor hem belangrijker was. Zilhouette en Coen vervolgen vanaf dit jaar weer hun eigen weg.

  • BMW Zilhouette Caspers Track
  • 2013

    Zoon Coen Caspers neemt de zaak over van Roy. Vanaf nu wordt ook de naam Garage Caspers opnieuw weer aan de zaak verbonden. Ter gelegenheid van het afscheid van Roy is in september 2013 de tweede Netwerk Rally georganiseerd. Een circa 100 kilometer lange tourrally door Noord-Drenthe met 90 deelnemende equippes.

  • 2015

    Garage Caspers krijgt een eigen apkstraat en wordt daarmee een erkend RDW keuringsstation. Hoewel de garage altijd wel over monteurs met de juiste apk-papieren beschikte, werd de apk afmelding zelf tot 2015 altijd door derden gedaan. Vanaf nu kunnen voertuigen tot 3500 kg. ook door Garage Caspers apk worden gekeurd en worden afgemeld.

  • Pand Garage Caspers anno 2017
  • 2016

    Inmiddels trekt Garage Caspers klanten uit heel Nederland aan. Zowel qua occasions, als wat betreft het onderhoud komen alle types, modellen en formaten auto's voorbij. Evenals veel exclusieve auto's. Ook vanwege de verkrijgbaarheid van onderdelen voor- en vakkenis van bijzondere auto's rijdt men graag even naar Groningen.

    Garage Caspers onderscheidt zich door de gezellige sfeer in het bedrijf, de persoonlijke aandacht, de kwaliteit van het werk en haar werkwijze: met open vizier en veel plezier in auto's. Ongeacht het merk.

    Sinds dit jaar beschikt Garage Caspers ook over een eigen app voor Android en Apple. Met o.a. een live chat met medewerkers, hulp bij schade / pech / storingen, herinneringen voor apk en winterbanden en waarmee digitaal afspraken kunnen worden gemaakt.

  • 2017

    Vanaf 2017 gaat Garage Caspers zich volledig toespitsen op het autobedrijf en de bijbehorende werkzaamheden zoals onderhoud, restauraties, reparaties en apk.

    Vanwege de groei in laatstgenoemde werkzaamheden hebben is er daarom voor gekozen om de activiteiten voor zowel Driftcursus.nl als CaspersTrack van de hand te doen of uit te besteden. Hiermee komt na 10 jaar CaspersTrack een einde aan de racesupport door Garage Caspers. Uiteraard bent u nog steeds van harte welkom voor preparatie en reparatie van uw raceauto!

afbeelding Over ons
Drie generaties Caspers aan het woord: Herman, Roy en Coen