Geplaatst op 14-05-2018 Gewijzigd op 26-07-2018 Aantal x bekeken 714x
  • Bouwjaar1972
  • Kmstand13.865 mijl
  • KleurGroen
  • Gewicht1488 kg
  • Vermogen47 kw / 64 pk
  • BrandstofDiesel
  • TransmissieHandgeschakeld
  • Versnellingen5
  • Motorinhoud2286 cc
  • Apk totproject
  • OnderhoudsboekjeNee
  • Geïmporteerd?Nee
  • CarrosserievormTerreinwagen
  • Aantal deuren2
  • Max. zitplaatsen2
  • BTW/MargeMarge
  • KentekenBH-12-PZ Opzoeken RDW
    Opzoeken Autoweek
Dit voertuig least u vanaf € per maand.

Beschrijving Land Rover 88'' 'Lightweight' Series IIA 1972

Wij bieden deze klassieke Land Rover 88"1/2 ton Lightweight
aan.

Als je een auto met karakter wil die voor altijd meegaat, is er geen betere keuze dan een klassieke Land Rover. Het was 60 jaar geleden toen het Defender platform werd geïntroduceerd, om de strijd aan te gaan met de welbekende WW2 Willys Jeep. Uit cijfers is gebleken dat ongeveer 75 procent van alle Land Rovers nog steeds worden gebruikt. Het mag dan misschien wel niet de grootste pick-up zijn hedendaags, of de meest burgerlijke, maar niets overtreft een klassieke Land Rover voor zijn karakter, en dat is waarom de vraag maar blijft stijgen naar de oude Land Rovers.

Dit specifieke model betreft een Landrover 88 pick up lightweight 1972 series IIa

In het begin van de jaren zestig hadden zowel de Royal Marines, toen grotendeels aan boord van commando-dragers, en het Britse leger een voertuig nodig dat door de lucht kon worden gedragen. Ze hadden de Westland Wessex-helikopter in ontvangst genomen, die een lading van 1134 kg kon vervoeren.

De kleinste Land Rover die op dat moment beschikbaar was, was een wielbasis van de Series IIA 88 inch (2235 mm), die te zwaar was. Land Rover begon te werken aan een lichtgewicht versie om te voldoen aan de specificaties in 1965. Een nieuwe aanpassing aan de basisserie IIA is bedacht door veel lichaamsonderdelen eenvoudig afneembaar te maken en veel niet-essentiële items te verwijderen. Het resultaat was de Land Rover Half-Ton, algemeen bekend als de Lightweight of Airportable. In de praktijk werden, om het gewicht voldoende te verminderen voor de helikopters van de dag om ze op te tillen in gevechtsomstandigheden, de kanteling (dak) en stokken, de bovenste delen van de carrosserie, de deuren en de voorruit verwijderd, om later opnieuw te worden geplaatst. De belangrijkste wijziging was echter een reductie in breedte bij 4 inch (100 mm), door de standaard Serie IIA-assen opnieuw te ontwerpen en kortere halve assen te monteren, wat betekende dat deze op een standaard pallet zou passen.

Compleet, de Lightweight IIA woog 2650 lb (1.202 kg), over het opgegeven gewicht. De term lichtgewicht lijkt misleidend als een standaard 88 Land Rover woog 1,318 kg (2,906 lb), maar het hogere totale gewicht was te wijten aan de verschillende frame versterking vereist voor militair gebruik. Met de verwijderde carrosseriepanelen was deze echter onder de limiet. Omdat verbeteringen aan de helikopters betekenden dat meer lift beschikbaar was, accepteerde het MoD het voor gebruik. De belangrijkste toepassingen waren eigenlijk te worden verzonden met vrachtvliegtuigen of gestapeld op treinwagons, waarbij helikoptertransport zelden voorkomt. 

De eerste productiemodellen van de 
Land Rover 1/2 ton Lightweight
 werden op 11 november 1968 voltooid en de productie duurde tot 1984.

Productie van de model lijn Land Rover 1/2 ton Lightweight

1970 Series IIa

1983 Series III HT met Deense registratie.
Hoewel er tussen 1965 en 1967 maar heel weinig prototypes waren gebouwd en begin 1968 ongeveer zes pre-productie-modellen, begon de productie van de 'Lightweight'-serie IIA op 11 november 1968, met in totaal 15 voertuigen die op die dag werden geproduceerd. De totale productie van Series IIa 'Lightweights' was tussen 1.500 en 2.000 voertuigen. In latere Series IIa-modellen werden de koplampen naar een herziene voorvleugel verplaatst om te voldoen aan de herziene verlichtingsvoorschriften. Het is gemakkelijk om later Series IIa-modellen te verwarren met de Series III, hoewel er op deze voertuigen niets anders is veranderd dan de plaats van de koplampen.

De Series IIA Lightweight werd in 1972 vervangen door de Series III Lightweight, kort na de vervanging van de civiele Series IIA door de Series III. Het voertuig bleef in wezen hetzelfde, met een paar relatief kleine veranderingen - er zijn detailverschillen met het chassis; en een herziene versnellingsbak had synchromesh op tweede tot en met vierde versnellingen in plaats van alleen maar op de derde en vierde versnelling. Op de elektrische afdeling was de Serie III uitgerust met een dynamo in plaats van de dynamo van de Serie IIa; de nieuwe indicatorschakelaar bevat een koplampflitser en claxon; en de contactschakelaar was nu in een nieuwe stuurkolom-kap gemonteerd in plaats van op het dashboard. De Lightweight behield het eerdere Series IIa metalen dashboard zelfs na de upgrade. Rond 1980, in overeenstemming met civiele modellen, had de motor vijf hoofdlagers in plaats van drie.

De lichtgewicht productie eindigde in 1984, toen de oorspronkelijke Land Rover Series III werd vervangen door de modellen 90 en 110. In totaal werden 37897 lichtgewichten, benzine en dieselmotoren gebouwd.

Informatie over het aangeboden voertuig:
Deze door ons aangeboden Landrover 88 pick up truck-cap lightweight 1972 series IIa is een Barnfind of ook wel een schuurvondst en word als project aangeboden. 
Door zijn leeftijd is ze al geheel wegenbelasting vrij en valt dus niet in de kwart tarief regeling.
Zoals u op de foto kunt zien is de auto goed bewaard gebleven en onder de stof laag is een leuk ogende Series vandaan gekomen maar let op het is een project.
De terreinwagen start, rijd remt en schakelt maar heeft wel liefde nodig om weet 100% te worden.

De auto wordt als project verkocht, zo meenemen, dat betekend geen garantie, geen apk.
Wij verkopen de auto zo omdat we met klanten werk een volle werkplaats planning hebben, uiteraard kunnen wij op na calculatie voor u met u in overleg de auto restaureren.

Opmerkingen:
Landrover 88 pick up lightweight 1972
- series 2a
- diesel
- versnellingsbak schakelt goed
- wegenbelasting vrij
- heeft diverse jaren stilgestaan
- nette auto, mooi project
- schuurvondst

Bent u opzoek naar een Land Rover met karakter?! Dan is dit misschien wel de auto voor u.

Neem gerust een kijkje in onze showroom, waar wij u graag verder helpen.

Vragen of een proefrit? Neem dan contact op met Garage Caspers.
Wijzigingen voorbehouden. Wij stellen ons niet aansprakelijk voor drukfouten en vergissingen. Om teleurstelling te voorkomen en/of uw enthousiasme te verhogen adviseren wij u om de auto van te voren (op afspraak) te komen bezichtigen in onze showroom of werkplaats.

Afspraak maken of informatie aanvragen

Wilt u een proefrit maken of meer informatie over deze Land Rover? Maak een afspraak met Garage Caspers! De koffie staat klaar.

We sturen ongeveer 1x per kwartaal een mailing met nieuwtjes, aanbiedingen en leuke events. Afmelden kan altijd.

Contactgegevens

Garage Caspers
Garage Caspers B.V.
Burg. J.G. Legroweg 94
9761 TD Eelde | Route plannen

Telefoon: 050 308 0000
Fax: 050 308 0045
Noodgevallen: 06 46 28 75 25


E-mail:
Website:

Deel deze Land Rover 88'' 'Lightweight' Series IIA uit 1972 met anderen

Stuur door naar een vriend of vriendin...