Geplaatst op 06-12-2021 Gewijzigd op 25-02-2022 Aantal x bekeken 12432x
  • Bouwjaar1978
  • Kmstand21.937 km
  • KleurInka Orange
  • Gewicht1346 kg
  • Vermogen277 pk
  • BrandstofBenzine
  • TransmissieHandgeschakeld
  • Uitstootn.v.t.
  • Versnellingen5
  • Motorinhoud3453 cc
  • Apk tot09-2023
  • OnderhoudsboekjeJa
  • Geïmporteerd?Ja, in 2021
  • CarrosserievormCoupé
  • Aantal deuren2
  • Max. zitplaatsen2
  • BTW/Marge Marge
  • KentekenL-039-HK Opzoeken RDW
    Opzoeken Autoweek

Exterieur

  •  

Interieur

  • M sport vloermatten
  • Half lederen bekleding
  • lederen stuurwiel

Comfort

  • casette speler
  • FM radio

Beschrijving BMW M1 1978

BMW M1: de heilige graal van de BMW Motorsport divisie. Nu beschikbaar vanuit privécollectie.

Historie
Dat BMW bekend staat om zijn fijn sturende auto’s met krachtige zescilinder motoren, achterwielaandrijving en autosport heritage mag bekend zijn. Echte rijders-auto’s met geweldige prestaties en een directe link naar de autosport. Inmiddels wordt de petrolhead verwend met een ruim aanbod aan BMW M modellen, van een compacte hatchback tot grote SUV’s. Echter begon BMW M zoals we dat nu kennen in 1978 met de legendarische M1. Een supercar met middenmotor, Italiaanse styling en een rijke historie.

Autosport
Eind jaren zeventig van de vorige eeuw was BMW fanatiek bezig in de autosport. Na succesvolle jaren met onder andere de befaamde 3.0 CSL ‘Batmobile’ begon het merk uit Beieren steeds meer concurrentie te krijgen van een ander Duits merk: Porsche. Zodoende werd het tijd voor BMW om het roer om te gooien en te kiezen voor een rigoureuze aanpak om Porsche te verslaan. Het plan was om een volledig nieuwe auto te ontwikkelen speciaal geschikt voor autosport doeleinden. Voorheen waren BMW-raceauto’s namelijk gebaseerd op straatauto’s die klaar werden gestoomd voor competitiegebruik. In tegenstelling tot de voorgaande modellen bleek het succes te liggen in een auto met middenmotor, een totaal nieuw concept voor BMW dat anders gewend was auto’s te bouwen met de motor voorin en de aandrijving achter. Zodoende is de M1 ook decennialang de enige BMW geweest met een middenmotor tot in 2014 de i8 op de markt kwam. De keuze voor een middenmotor had uiteraard een goede reden, het zou de auto een betere balans geven en de mogelijkheid creëren om een extra stijf chassis te bouwen. De ideale basis voor een perfecte raceauto. Een man genaamd Jochen Neerpasch, verantwoordelijk voor de autosport tak van BMW, mocht de uitdaging aan gaan om deze nieuwe supercar te ontwikkelen.

Ontwikkeling
De plannen waren groots. Maar zo was ook het succes van de BMW 3- en 5-serie. Daardoor ontstond een probleem voor BMW. Het merk had zijn handen zo vol met het bouwen van hun reguliere modellen dat er geen faciliteiten beschikbaar waren voor het ontwikkelen en bouwen van de M1. Omdat de M1 deel zou nemen aan de Group 5 raceklasse moesten er 400 exemplaren gemaakt worden voor op de openbare weg, om zo te voldoen aan de homologatieregels. Om toch een M1 te kunnen ontwikkelen en bouwen zocht BMW Motorsport hulp buiten de deur. Voor de ontwikkeling, design en productie van de M1 kwamen ze terecht in het pittoreske plaatsje Sant’Agata Bolognese in Italië. Het thuis van een van werelds meest beroemde supercar bouwer: Lamborghini. De man bij Lamborghini verantwoordelijk voor het construeren van het chassis, Gian Paolo Dellara (ook verantwoordelijk voor het chassis van de Lamborghini Miura) mocht het chassis van de M1 ontwikkelen. Een andere Italiaan genaamd Giugiaro werd verantwoordelijk gesteld voor het inmiddels iconische ontwerp. Mocht je de M1 dus vinden lijken op een Italiaanse supercar, dan heeft dat vast iets te maken door de rijke invloed die deze personen hebben gehad op deze auto. Om duidelijk te maken dat het toch echt een BMW is, en tevens een zeer bijzondere, is de M1 altijd uitgerust met dubbele BMW-emblemen aan de achterzijde om die twijfel weg te nemen.

Naast een goed chassis en een schitterend design werd er uiteraard ook veel aandacht geschonken aan de techniek. De M1 kreeg de krachtige M88 3,5 liter 6 zescilinder motor met 24 kleppen, dubbele nokkenas, individuele gaskleppen, dry-sump smering en Kugelfisher mechanische brandstofinjectie. In Group 5 specificatie en voorzien van een turbo goed voor ruim 800 pk. In de Procar versies zonder turbo leverde deze motor 465 pk en de homologatie modellen voor particulier gebruik produceerden 277 pk. In feite heeft de ‘normale’ M1 dus een teruggeschroefde racemotor. Terug geschroefd of niet, deze geweldige motor biedt een mooie lineaire vermogensopbouw en daarbij ook nog eens een heerlijk geluid. Dat de man die dit motorblok ontwikkelde, Paul Rosche, verstand van zaken heeft blijft wel uit het feit dat hij later ook verantwoordelijk zou worden voor de S14 motor van de E30 M3 en de S70/2 V12 motor van de McLaren F1.

Het onderstel moest vanzelfsprekend ook van topkwaliteit zijn en verstelbaar voor op het circuit. De M1 kreeg daarom een geavanceerd onderstel met aanpasbare schroefveren, Bilstein gas dempers en dubbele wishbone draagarmen. Deze techniek in combinatie met een lichtgewicht body van glasvezel resulteerde in destijds verbluffende prestaties voor een BMW. 0-100 in 5,8s en een topsnelheid van 260 km/u. Maar het belangrijkste was toch wel de wegligging en betrouwbaarheid. De M1 moest behalve een ultiem wapen voor op het circuit ook een goed doordachte supercar worden met enig praktisch gemak. Zoals Jochen Neerpasch het zelf zei: "a normal car, but normal at a higher speed than other cars."

Een perfect concept dus. Sterke en betrouwbare Duitse techniek in combinatie met een van de beste Italiaanse chassis bouwers plus een tijdloos ontwerp wat iedere autoliefhebber kan waarderen.

Problemen
Wat BMW echter niet wist was dat Lamborghini in zwaar financieel weer zat en even later failliet zou gaan. Een catastrofe voor de productie van de M1. Onderdeel van het faillissement waren namelijk de mallen voor de carrosserie van de M1. Die zouden bij een faillissement bij het grofvuil belanden. Dat kon BMW uiteraard niet laten gebeuren, daarvoor stond er te veel op het spel. Nadat bericht van het aanstaande faillissement binnen kwam bij BMW besloten ze om de mallen van de M1 te stelen. Midden in de nacht werd er door BMW ingebroken in de Lamborghini fabriek en de mallen veiliggesteld.

De productie lag dus stil maar de voorbereiding/ontwikkeling was al wel gedaan. De productie werd verplaatst naar een ander Italiaans bedrijf en kon uiteindelijk na een flinke vertraging alsnog gestart worden. Dit zorgde er wel voor dat BMW niet meer met de M1 deel kon nemen aan de Group 5 race klasse. Daarom werd de M1 klaargestoomd voor Group 4. Assemblage van de M1 werd grotendeels in Italië uitgevoerd. Baur in Stuttgartt verzorgde de plaatsing van de technische onderdelen. Laatste stop was BMW-motorsport waar de auto uitvoerig werd gecontroleerd en de puntjes op de i werden gezet.

De M1 was klaar. Eindelijk had BMW zijn autosport georiënteerde supercar. Helaas wel wat te laat en vanwege de hoge ontwikkelingskosten waren de homologatiemodellen prijstechnisch niet concurrerend met die van andere merken. Zo was de M1 duurder dan een Ferrari. Van de M1 zijn daarom in totaal maar 453 exemplaren gebouwd tussen juli 1978 en december 1980. 399 auto’s voor op de openbare weg en 54 stuks voor de racerij. De M1 bleek in de praktijk ook een goede raceauto te zijn en daarom volgde later weer het succes in de autosport. Er werd zelfs een speciaal kampioenschap opgezet met alleen BMW M1 raceauto’s bereden door F1 rijders van die tijd. Ook wel bekend als de Procar series. Daardoor kreeg de M1 uiteindelijk toch de naam en faam die de hij zo verdiende.

Top exemplaar
De M1 die wij mogen aanbieden uit een privécollectie is een zeer goed geconserveerd exemplaar. Gebouwd op 28 November 1978 is dit een van de allereerste exemplaren. Uitgevoerd in de enige juiste kleur voor een M1: Inka Orange.

Eigenaarshistorie
De eigenaarshistorie is compleet en uitgebreid gedocumenteerd. Deze M1 is de eerste 2 jaar ingezet door BMW als zogenoemde ‘Test Car’.  In maart 1980 werd hij verkocht aan BMW-dealer Bepp Mayer in Duitsland die hem niet veel later verkocht aan Alf Gebhart uit Tulsa, Oklahoma, USA. De heer Gebhart was niet onbekend met snelle auto’s. Zo heeft hij geracet met diverse BMW CSL’s en M1 Procars. Hij was zo fan geworden van de M1 dat hij 10 exemplaren had besteld waarvan hij er 8 stuks heeft mogen ontvangen, waaronder dit specifieke exemplaar. Met deze M1 is niet door hem geracet. Hij heeft de auto 6 jaar in bezit gehad en er in die tijd 6.000 km mee gereden. Van 1986 tot 2015 heeft de volgende liefhebber ervan mogen genieten waarna hij in 2016 weer terecht is gekomen in een privécollectie in Europa.

Top staat
Op dit moment heeft de M1 in totaal maar 21.937 km gereden. Vanwege de liefhebbende eigenaren die deze auto keurig verzorgd hebben verkeerd hij in top staat. Recent bij BMW voorzien van een uitgebreide onderhoudsbeurt met ondersteuning vanuit de fabriek. Bij de M1 zit ook een originele en uiterst zeldzame Procar spoiler die meegeleverd wordt met de auto.

Het moge duidelijk zijn, dit is een geweldig mooie auto met een rijke historie in top staat. Een zeldzame auto die een aanwinst zal zijn voor iedere smaakvolle collectie.

Geïnteresseerd?
Neem gerust contact op voor meer informatie en/of bezichtiging op afspraak.

Graag tot ziens bij Caspers.

Wijzigingen voorbehouden. Wij stellen ons niet aansprakelijk voor drukfouten en vergissingen. Om teleurstelling te voorkomen en/of uw enthousiasme te verhogen adviseren wij u om de auto van te voren (op afspraak) te komen bezichtigen in onze showroom of werkplaats.

Deel deze BMW M1 uit 1978 met anderen

Stuur door naar een vriend of vriendin...

Anti-spam code:
verification code