Geplaatst op 29-03-2021 Gewijzigd op 30-03-2021 Aantal x bekeken 163x
  • Bouwjaar1975
  • Kmstand37.781 km
  • KleurBlauw
  • Gewicht1375 kg
  • Vermogen177 pk | 255 Nm
  • BrandstofBenzine
  • Transmissieautomaat
  • Versnellingen3
  • Motorinhoud2985 cc
  • Apk tot09-2021
  • OnderhoudsboekjeNee
  • Geïmporteerd?Ja, in 2004
  • CarrosserievormCoupé
  • Aantal deuren2
  • Max. zitplaatsen4
  • Kenteken05-YB-07 Opzoeken RDW
    Opzoeken Autoweek
Dit voertuig least u vanaf € per maand.

Beschrijving BMW E9 3.0 CS 1975

De E9 3.0CS, een BMW naar klassiek recept. Een prachtig design met die herkenbare 'sharknose' voorzien van een fantastische zescilinder motor, achterwielaandrijving, goed onderstel en pure kwaliteit.

Informatie
De BMW E9 is de ultieme 'sharknose' BMW. Dankzij de opleving van BMW in de jaren 60 met de 'Neue Klasse' was het weer mogelijk om naast de compacte sedans een mooie coupé in het aanbod te plaatsen. Dat werd de 2000CS met 2 liter viercilinder M10 motor. Een stijlvolle coupé ontworpen door BMW legende Wilhelm Hofmeister. Ook de opvolger van de 2000CS, de E9, werdt ontworpen door meneer Hofmeister. Om plek te maken voor BMW's nieuwe zescilinder M30 motor moest de coupé groter en langer worden. Het zorgt ervoor dat de E9 een stuk volwassener oogt en daarmee een echte GT is geworden. Een auto die heerlijk rijdt op lange afstanden maar ook fantastisch stuurt. De E9 werd gebouwd door carosseriebouwer Karmann die met elke E9 een stukje automotive kunst heeft gecreërd.

Tijdloze schoonheid
Zelfs na 45 jaar oogt deze 3.0CS nog indrukwekkend. De strakke lijnen, grote motorkap en die typische BMW styling zoals de dubbele koplampen, Hofmeister knik en dubbele nieren zijn tijdloos. Zo tijdloos dat BMW nog steeds deze design features terug laat komen in hun nieuwe modellen, alhoewel het natuurlijk bij de E9 het beste tot zijn recht komt. Voor een stijlvolle en sportieve touch zitten er mooie Alpina velgen onder de 3.0CS die precies de juiste maten hebben voor comfort en looks.

Restauratie
Dit exemplaar is werkelijk waar in top conditie omdat hij volledig gerestaureerd is in de periode 2016-2017. Daarom glimt die prachtige Fjordblau-metallic lak ook zo goed en is er nergens een imperfectie te vinden. De basis voor de restauratie was ook zeer goed. De auto heeft het begin van zijn leven doorgebracht in Zwitserland en is daar goed verzorgd. In 2004 is de E9 naar Nederland geëxporteerd. De E9 is nog voor 90% zoals hij destijds de fabriek heeft verlaten waarbij alle onderdelen nog 'matching numbers' zijn. De enige wijziging is de vervanging van een vaal geworden interieur voor echt lederen interieur. 

Interieur
Ook in het interieur is perfectie terug te vinden. Zodra je de deur (zonder raamstijlen) opent wordt je begroet door een luxueus blauw lederen interieur, afgewerkt met glimmende chroom delen en klassiek hout op het dashboard en deurkaarten. Het is goed te zien dat dit interieur met vakmanschap en veel oog voor detail is gebouwd. Het interieur vouwt als het ware om je heen waardoor je direct het gevoel hebt een te zijn met de auto. Typisch voor een auto die ontworpen is in de late jaren 60 zijn de vele asbakken, analoge tellers met chromen ringen, groot stuur en de klassieke hendel voor de automatische versnellingsbak. Een grappig detail zijn de elektrisch bedienbare achterste zijramen. De raam van de bestuurder en bijrijder werken met een ouderwetse slinger maar de achterste ramen zijn elektrisch verstelbaar. Doe je alle ramen aan de zijkant omlaag dan heb je een prachtige 'stijlloze' raampartij, een klassiek detail van een echte coupé.

Techniek
Aandrijving van al deze schoonheid wordt verzorgd door een koppelijke M30 3 liter zescilinder motor. Destijds een nieuw blok voor de E9 en perfect geschikt voor deze auto dankzij een zijdezachte loop en voldoende koppel onderin het toerengebied. Wanneer je het gas intrapt en de 2 Zenith carburateurs hun werk laat doen wek je 177 pk en 255 Nm tot leven. Een mooi vermogen en dankzij de soepele opbouw van het vermogen zeer prettig om mee te rijden.
De automatische versnellingsbak werkt nog perfect en verhoogt het comfort waarmee de auto een waar gran tourer karakter krijgt. Ondanks al het comfort en luxe valt er ook goed sportief mee te rijden, het blijft uiteraard een BMW. Dit is mede te danken aan een onafhankelijke wielophanhing en goede gewichtsverdeling. Deze auto is prachtig om naar te kijken maar nog leuker om in te rijden want het stuurt heerlijk, een pure rijervaring waar geen moderne auto nog aan kan tippen.

Alle technische onderdelen zien er net zo prachtig uit als het exterieur van de auto. Doe de naar voren kantelende motorkap open en je ziet een brandschone motor, alsof hij net de fabriek is uit komen rijden. Het verklaart ook waarom alles nog zo strak aanvoelt, het is werkelijk tot in de puntjes gerestaureerd en rijdt daarom als een nieuwe E9.

Een rijdend stuk kunstwerk zoals deze E9 zal BMW nooit meer maken, dat maakt deze 3.0CS extra bijzonder want de 3.0CS brengt je terug naar de hoogtijdagen van BMW.

Zoals je misschien al uit de tekst kan opmaken zijn wij groot fan van de E9, ben jij dat ook?

Kom deze en de andere E9 dan vooral eens bekijken in de showroom!

Graag tot ziens bij Garage Caspers.

Wijzigingen voorbehouden. Wij stellen ons niet aansprakelijk voor drukfouten en vergissingen. Om teleurstelling te voorkomen en/of uw enthousiasme te verhogen adviseren wij u om de auto van te voren (op afspraak) te komen bezichtigen in onze showroom of werkplaats.

Deel deze BMW E9 3.0 CS uit 1975 met anderen

Stuur door naar een vriend of vriendin...

Anti-spam code:
verification code