Verslag Trackday en 4x4-event met Garage Caspers

afbeelding Verslag Trackday en 4x4-event Meppen

Autorijden mag dan wellicht steeds klinischer worden, Caspers brengt beleving op het Racepark Meppen met Laro’s en track-BMW’s!

Stoeien in een Arena van Testosteron & Adrenaline

,Hmmm’’, Coen Caspers paart een glimlach aan een frons. ,,Dat weet ik nog zo net niet…’’. We hebben op het enorme off-road gedeelte van Racepark Meppen (Dld) een nieuwe en onbekende modderpoel gevonden. Daar, zo vindt Coen, moet zijn speciaal geprepareerde (‘andere vering, andere bak’) natuurlijk dwars, of beter: above & beyond doorheen. Toch stapt hij even uit om met een tak de diepte van de inktzwarte plas, die omringd is door heuveltjes, te peilen. ,,Moet lukken’’, klinkt het vervolgens achter het stuur. In een fraai samenspel van koppel & power (Coen: ,,Je moet onder in het gas blijven zitten’’) klieft de klassieke Land Rover 90 majestueus door de drab om vervolgens zijn neus over de steile heuvel te prikken. Coen grijnzend: ,,En nu wil iedereen natuurlijk.’’

afbeelding Verslag Trackday en 4x4-event Meppen

En dat ‘iedereen’ slaat voornamelijk op klanten, relaties en andere belangstellenden uit heel Nederland, die enthousiast ingetekend hebben op dit 4x4 event én de enerverende trackday die Garage Caspers heeft georganiseerd. Coen: ,,Doen wij een paar keer per jaar. Zo ontdek wat je die Land Rovers eigenlijk allemaal in het veld kunnen. En gezellig is het ook!’’ Het Racepark Meppen in Duitsland, een uurtje rijden vanaf Groningen, of Zwolle, is wat dat betreft een gedroomde locatie. Het terrein en ook de gebouwen van deze voormalige energiecentrale zijn helemaal omgebouwd tot een spreekwoordelijke apekooi voor 4x4’s. We zien een coole en stoere Lada Niva, die heldhaftig meeklautert, een Max Max-achtige Jeep Cherokee en vooral veel prachtige Land Rovers, in de 90 en 100-configuratie en sommigen met vette snorkels en zelfs daktenten.

Een unieke locatie, waar ook best veel mag’’, weet Coen, terwijl hij zijn mosgroene Land Rover de gigantische koeltoren ín stuurt. Inderdaad, ín stuurt, want het binnenwerk is opengesteld voor de 4x4 rek en strek. ,,Uniek, toch’’, zegt Coen. ,,En kijk eens naar boven.’’ Doen we, en ja, als de wij naar boven turen lijkt de bovenwaartse spiraal in beton bijna oneindig. Wat een geweldige ervaring. Dan komt het bericht dat iemand zich in het heuvel –en bosparcours heeft vastgereden. Coen – in het bezit van een touw en lier – spoedt zich erheen. Hij is niet de enige. De mannen en ja, ook de aanwezige dames verdelen de taken en eensgezind wordt de glanzend zwarte Land Rover bevrijdt. Niet in de laatste plaats door zijn eigen power, maar lacht Coen tegen de opgeluchte eigenaar: ,,Volgende keer wel naar je midden-differentieel kijken, hoor.’’ Zo is de dag enerverend en ontspannen tegelijk, zo midden in de natuur, waar ook 4X4’s welkom zijn en hun skills kunnen tonen.

afbeelding Verslag Trackday en 4x4-event Meppen

Dat alle aspecten van de autobeleving aan bod komen, blijkt die middag als wij – onder leiding van een ervaren instructeur – het aanpalende circuit van het Funpark Meppen op mogen in speciaal geprepareerde track-BMW’s van de Advanced Driving School uit Assen. ,,Die zijn per trailer hierheen gebracht’’, zegt Coen, terwijl hij vraagt: ,,Qua helm? Small, Medium, of Large?’’ Kortom, wij gaan serieus racen, maar zeker niet onverantwoord. Daar zorgt de instructeur wel voor, die meteen maar zijn belangrijkste advies geeft: ,,Rem gewoon alleen met je rechtervoet. Dus niet met links ontkoppelen en dan remmen. Dat heeft geen zin.’’ Dan met een knipoog: ,,Trouwens, dit circuit kan je grotendeels in zo’n drie doen.’’ Het circuit van dit Racepark kent wat je noemt een vrij technisch parcours, horen wij. Coen, haast filosofisch: ,,Door teveel snelheid, kan je hier tijd verliezen.’’ Cruciaal is dus, zo doceert de instructeur om de racelijnen aan te houden en vooral: ‘naar mij te luisteren’. Dan met een lachje: ,,Als ik naast je in de auto moet roepen ‘remmen’, tsja, dan ben je dus eigenlijk al te laat.’’

Welnu, de eerste ronden wordt dat dus – op verschillende toonhoogten en gradaties van urgentie – geroepen. Met name omdat wij het circuit vanmiddag mogen delen met andere aspirant-Verstappen’s, die elke gaatje benutten om ons letterlijk links en rechts in te halen, zij het nooit al te onbesuisd.. ,,Ze letten goed op ons.’’, verzekert de instructeur in deze brullende arena van testosteron en adrenaline. Weer eens iets anders dan dat forensenritje over de A7. Steeds vaker gaat ondertussen de instructieurs-duim omhoog en na een half uurtje kunnen wij de andere beemers in onze achteruitkijkspiegels terugtemmen. Dit is fun, grensverleggend en qua beleving voer voor verjaardagen, denken we, als wij samen met Coen op het einde van deze topdag langs het circuit aan de traditionele leverworst met een biertje, (voor de niet-BOB’s) zitten. Al onze zintuigen zijn vandaag aangenaam geprikkeld en terug onderweg op de Autobahn 31 zitten wij eigenlijk nog met ons hoofd en ook lichaam op het circuit. Zullen we nog dan even met onze Jaguar XK van Caspers? Ach.