afbeelding Project: De Carbon Black Defender 90

Project uitgelicht - De Carbon Black 90

Een Land Rover Defender is puur en vrijwel altijd uniek. Maar zelden comfortabel en voorzien van veel luxe. De opdracht die we kregen van de klant was dan ook: “hij moet beter worden dan dat hij nieuw uit de fabriek is gekomen”. En daar was de start van een geweldig project voor ons als Defender liefhebbers.

Beter dan nieuw

Samen met de eigenaar van de auto hebben we een concept gemaakt hoe de wagen er uit moest komen te zien. In de loop van het project hebben we nog de nodige zaken geüpgraded. Deze Defender is op deze specifieke zaken grondig aangepakt en is nu beter dan ooit! Maar dat kan natuurlijk alleen maar als hij letterlijk tot het laatste schroefje uit elkaar gehaald wordt.

afbeelding Project: De Carbon Black Defender 90
Het gegalvaniseerde chassis is gepoedercoat zodat aantasting van het chassis door bijv. steenslag wordt voorkomen.

Een goed chassis voor een nog betere basis

Na de demontage is het chassis helemaal kaal gemaakt, gegalvaniseerd en vervolgens gepoedercoat. Dit maakt dat het chassis niet alleen roestvrij is, maar ook nog eens goed beschermd tegen steenslag, chemicaliën en andere zaken die het chassis kunnen aantasten.

Een nieuw glimmend chassis vraagt om roestvaste A4-80 bouten. Wat gelijk staat aan 8.8 stalen bouten die - waar mogelijk - met gelijke specificatie zijn vervangen. Deze bouten zijn krachtiger en bovendien roestvrij.

Aandrijflijn

Koni schokbrekers en polyurethaan rubbers zijn gemonteerd voor een dynamische wegligging, zonder dat de auto zijn terreincapaciteiten verliest.

De oersterke TD5 is gereviseerd inclusief alle afdichtingen, welke vervangen zijn. De turbo is vervangen voor een groter en variabel exemplaar van CR Turbos. Een variabele turbo zorgt voor meer koppel bij lagere toeren. Vervolgens is de motor getuned door TD5 Inside naar 180 pk (450Nm).

De Allisport uprated Intercooler zorgt voor een hogere cilindervulling en lagere uitlaatgastemperaturen. Siliconen koel- en intercooler slangen zijn gebruikt, want deze zijn sterker en beter bestand tegen hoge temperaturen. De tussenbak is gereviseerd en aangepast naar een 1.2 Ashcroft overbrenging. Zo maakt deze Defender een lager toerental op de snelweg, voor een comfortabelere lange-afstandsrit.

Exterieur

De carrosserie is chemisch ontlakt en heeft vervolgens een KTL (Kathodische Tauch Lackierung) behandeling gekregen. De Land Rover is vervolgens zodanig gespoten en behandeld dat hij niet meer kan oxideren. Iets wat de gemiddelde Defender nog wel eens wil doen!

Het schutbord was helaas al te ver heen om weer te herstellen dus is er een compleet nieuw schutbord op de auto gezet. Gegalvaniseerd en wel. (Gevoelig punt bij de voetenbakken.)

afbeelding Project: De Carbon Black Defender 90
De unieke "carbon black" kleur uit de BMW M-lijn maakt het tot een echte eyecatcher

De kleur is ontzettend gaaf! Een beetje parelmoerachtig, met een schitterende paarse gloed als hij in de zon staat. Deze kleur staat bekend als "Carbon Black", de speciale kleur die alleen verkrijgbaar is bij BMW op een M-uitvoering.

De mooie Truck-Lite LED lampen, hoogglans zwarte details en woeste Sawtooth wielen van John Brown Wheels maken zijn looks compleet.

Interieur

De carrosserie is voorzien van extra isolatie, zodat vibraties en geluiden niet te horen en voelen zijn. Dit maakt de auto  ontzettend veel stiller en daardoor comfortabeler. Absoluut de moeite waard.

afbeelding Project: De Carbon Black Defender 90
Uiteraard is het interieur voorzien van diverse luxe details/upgrades en comfortabele, nieuw beklede stoelen.

Met stof beklede stoelen zijn natuurlijk te eenvoudig. Deze maakten plaatsen voor de super mooie Recaro kuipstoelen.

De rest van het interieur kon natuurlijk niet achterblijven. Deurpanelen, cubby box en de hemelbekleding werden allemaal gestikt in een prachtige alcantara stof. Aangevuld met extra chique details, zoals LED instapverlichting en een aluminium versnellings- en tussenbakpook.

Al met al ontzettend veel werk, maar je rijdt dan wel in de mooiste Land Rover Defender 90 van Nederland! Volgens ons en de opdrachtgever dan ;-)

Wilt u ook uw Land Rover project uitbesteden of wilt u ook in zo'n mooie Defender 90 rijden? Neem dan contact met ons op. Samen met u gaan we graag om tafel om te kijken naar de mogelijkheden. U kunt ons bereiken via ons contactformulier of door te mailen naar coen@garagecaspers.nl.