Geplaatst op 28-12-2017 Gewijzigd op 20-02-2018 Aantal x bekeken 623x
  • Bouwjaar1996
  • Kmstand278020 km
  • KleurGroen
  • Gewicht1630 kg
  • Vermogen241pk
  • BrandstofBenzine
  • TransmissieAutomaat
  • Motorinhoud3980cc
  • Apk tot09-2018
  • OnderhoudsboekjeJa
  • Geïmporteerd?Org. NL
  • CarrosserievormCoupe
  • Aantal deuren2
  • BTW/MargeMarge
  • KentekenNP-GR-61 Opzoeken RDW
    Opzoeken Autoweek
Deze auto least u vanaf € per maand.

Beschrijving Jaguar XJS 4.0 1996

XJ-S Mk I
De XJ-S werd in mei 1975 aan de pers gepresenteerd en in september aan het publiek. De recent ontwikkelde V12 kon naar keuze gekoppeld worden aan een manuele of een automatische Borg Warner-versnellingsbak. De 5,3 liter aluminium V12-motor had een vermogen van 285 pk en had een elektronische brandstofinspuiting. Begin 1977 werd de automaat vervangen voor de GM 400. De manuele viertrapsversnellingsbak was op verzoek leverbaar tot 1978.

De XJ-S volgde de legendarische Jaguar E-Type op en was een nieuwe generatie GT-coupé. Echter kwam de vooruitstrevende auto op een nogal ongelukkig moment. Want de oliecrisis van 1973 was begonnen en de markt voor een 5,3 l V12 GT werd krapper. Maar ook het ontwerp was niet kritiekvrij. Critici vonden de auto een ‘snelle’ opvolger voor de toen al iconische en aerodynamische E-Type, ook omdat Jaguar afstapte van het uitbundig gebruik van leer, brak daarmee voor vele liefhebbers Jaguar destijds haar traditie. Ondanks het hoekige nieuwe ontwerp kreeg de auto een betere aerodynamica dan de E-type. De goede wegligging op hoge snelheden werd door de ‘flying butresses’ nog weer bevorderd. (Deze waren een overblijfsel van het aanvankelijke ontwerp met middenmotor!)

Van het eerste model werden tussen 1975 en 1982 ruim 16.000 geproduceerd. In 1980 werden slechts 1057 exemplaren geproduceerd, wat Jaguar aanzette tot enkele belangrijke wijzigingen (onder andere een nieuw injectiesysteem en katalysatoren voor de Amerikaanse markt).

XJ-S Mk II
De nieuwe XJ-S Mark II verscheen in 1981 met Jaguars nieuwe High-Efficiency engine (HE). De auto haalde een topsnelheid van 250 km/u en was daarmee de snelste automaat ter wereld. Er kwam ook een cabriolet-versie van de XJ-S met een nieuwe 3,6 l 6-in-lijnmotor. Die XJ-SC was een strikte tweezitter. In 1985 werd hij ook beschikbaar met de V12-motor. In 1988 bracht Jaguar, ter gelegenheid van haar overwinning op de 24 uur van Le Mans, een speciale XJR-S-versie uit. Die kreeg standaard een tuningkit en licht verbeterde prestaties. Op een bepaald ogenblik wilde het merk ook een luxueuze Daimler-versie lanceren maar dat is er nooit van gekomen.

XJS Mk III
Het model werd hertekend voor 1991, waarbij de naam veranderd werd in XJS. De cabriolet-versie hiervan kwam een jaar later uit. De achterruiten waren groter geworden en de controversiële zijschorten achteraan, de zogenaamde flying buttresses, waren gebleven omdat dit een groot design kenmerk is van de slanke Jaguar coupé. Er werd een nieuwe 4.0 L-versie ontwikkeld van de 6-in-lijn welke meer vermogen bracht en doorontwikkeld is in de loop der jaren voorheen. De al grote (en zware) V12 werd vergroot tot zelfs 6.0 L. Ook werden de schijfremmen achteraan gewijzigd. Op 4 april 1996 kwam de laatste XJS van de band.
Via SVO (Special Vehicle Operation) kan men ook nog vandaag de dag de luxueuze Jaguar of Land Rover personaliseren in bijzonder lak soorten, die strakker en glanzender zijn dan menig spiegel is.

Deze Jaguar XJS is gespoten in die unieke laksoort welke destijds 10.000+/- gulden heeft gekost. Deze speciale tint groen is zelfs alleen maar verkrijgbaar geweest in het jaar 1996. One of a kind.

Motorisch
Deze Jaguar XJS verkeert in een buitengewoon goede staat. Motorblok en transmissie. De ‘4.0 Litre straight six’ start moeiteloos bij zowel een koude als warme start en draait mooi rustig stationair. Ook bij het versnellen is de motor mooi rustig houdt hij niet in. Voelt aan als nieuw. De transmissie communiceert buitengewoon scherp met de motor en schakelt rustig over zonder stoten zoals het hoort bij een auto van dit kaliber.

Exterieur
De volledig originele lak van SVO, wat staat voor Special Vehicle Operations, is zeer netjes en heeft geen noemenswaardige krassen. Zo hier en daar is een kleine kras zichtbaar. Zelfs de herkenbare strak gevormde striping over de zijkant van de auto is nog origineel en netjes.

Interieur
Het leer van de stoelen oogt goed en heeft wat gebruikerssporen. Door de hoge kwalieit zijn ze niet ingezakt of gescheurd. Alle functies en knoppen werken naar behoren, met een lichte slijtage te zien op de delen. Er is hier zeker sprake van een mooie levendige patina. De originele radio cd-wisselaar is nog aanwezig. Ook de autotelefoon werkt nog naar behoren met de originele handleiding erbij.

Originele motor: Ja.
Chassis- en motorblok nummer: Op verzoek verkrijgbaar.
Onderhoud: Aantoonbaar. Onderhoudsboekjes aanwezig en volledig ingevuld; alle facturen van afgelopen 8 jaren en een deel van daarvoor. Ook originele folders zijn aanwezig.
Het totaalbeeld: Uitstekend. Het rijgedrag is goed en alle functies werken naar behoren.

Conclusie
Met een kilometerstand van 278.016 kan je zeker zeggen dat de auto veel gebruikt is en niet de rol had van een zondags tijdverdrijf. De liefhebber heeft de auto altijd keurig behandeld en de volledige documentatie is aanwezig. De 4.0 L 6 in-lijn maakt de auto comfortabel en dagelijks te rijden, wat minder het geval zou zijn als de auto voorzien was van een gecompliceerde V12. 

Heeft het je interesse opgewekt en wil je meer weten van deze Jaguar XJS? Neem dan contact op voor meer informatie.

(Tekst Parked in Holland - http://www.parkedinholland.nl)

Wijzigingen voorbehouden. Wij stellen ons niet aansprakelijk voor drukfouten en vergissingen. Om teleurstelling te voorkomen en/of uw enthousiasme te verhogen adviseren wij u om de auto van te voren (op afspraak) te komen bezichtigen in onze showroom of werkplaats.

Afspraak maken of informatie aanvragen

Wilt u een proefrit maken of meer informatie over deze Jaguar? Maak een afspraak met Garage Caspers! De koffie staat klaar.

We sturen ongeveer 1x per kwartaal een mailing met nieuwtjes, aanbiedingen en leuke events. Afmelden kan altijd.

Contactgegevens

Garage Caspers
Garage Caspers B.V.
Burg. J.G. Legroweg 94
9761 TD Eelde | Route plannen

Telefoon: 050 308 0000
Fax: 050 308 0045
Noodgevallen: 06 46 28 75 25


E-mail:
Website:

Deel deze Jaguar XJS 4.0 uit 1996 met anderen

Stuur door naar een vriend of vriendin...