Geplaatst op 21-11-2015 Gewijzigd op 12-01-2017 Aantal x bekeken 12527x
  • Bouwjaar1975
  • Kmstand30.575 km
  • KleurRood
  • Gewicht850 kg
  • Vermogen64 Kw / 87 Pk
  • BrandstofBenzine
  • TransmissieHandgeschakeld
  • Versnellingen4
  • CarrosserievormSedan
  • Aantal deuren3
  • Max. zitplaatsen2
  • BTW/MargeMarge
Deze auto least u vanaf € per maand.

Beschrijving Ford Escort Mexico MK1 1975

Deze van origine originele Belgische A.V.O. Escort Mexico inclusief alle originele documenten.

De Mexico is opgebouwd voor oldtimer rondritten / tourrally's of regulatie rally’s

De motor is de originele Kent 1600cc, met 2x 40dcoe dubbele Weber carburateurs, een Fast Road Kent nokkenas elektrische benzine pomp met drukregelaar.

De versnellingsbak is de originele 4 vitesse van de Mexico

De achteras is Ford met de originele grote trommelremmen van negen inch en de originele 3.89 overbrenging.

Er is een rolkooi op zespunten in geschroefd en er zijn twee kuipstoelen gemonteerd. De achterbank is nog steeds origineel. Verder is de auto voorzien van 4 verstralers, Minilite velgen van 8" x 13 met nieuwe Yokohama banden 205X50X13.

Deze auto heeft geen race verleden.

Algemene omschrijving voertuig
De Ford Escort werd in 1967 geïntroduceerd op de Busselse Motor show als opvolger van de Ford Anglia. De naam was afkomstig van de stationversie van de Anglia die al Escort heette. Het betrof een compacte middenklasse auto welke werden geproduceerd in Keulen en in Dagenham. In eerste instantie kwam er alleen een 2 deurs sedan op de markt later kwamen daarbij een station met 3 deuren en de bestel. Vanaf 1969 was er ook een 4 deurs versie verkrijgbaar.

De Mark I Escort was een succesvolle rally auto. Na de misschien wel grootste overwinning van de Escort werd in de Londen naar Mexico World Cup Rally in 1970 met als bestuurder de Finse legende Hannu Mikkola werd besloten tot de productie van de Escort Mexico als speciale uitgave voor de weg versies ter ere van de rally auto.

Naast de Mexico werd de RS1600 werd ontwikkeld met 1,601 cc Cosworth Crossflow blok met een 16-kleppen Cosworth cilinderkop, vernoemd naar "Belt Drive A Series". Zowel de Mexico en RS1600 werden gebouwd bijd Fords geavanceerde voertuig operaties (AVO) de Aveley fabriek in Zuid-Essex. De carrosserie werd hier niet voorzien van puntlassen zoals op het productiemodel maar van naadlassen waardoor de carrosserie stijver werd. In 1974 werd de Escort MK1 opgevolgd door de MK II.

Het getaxeerde exemplaar betreft een Ford Escort Mexico uit 1975. Uit het chassisnummer blijkt dat het om een originele Ford Mexico te gaan. De eerste 6 letters in het chassisnummer geven aan dat, B-productieland Britain, F- Averly fabriek, AT- 2 deurs escort, P 1974, B-productie september. Vanaf oktober wordt het modeljaar 1975 verkocht wat inhoud dat de productie daarvan in september start. De brede spatborden van modeljaar 1975 zijn waarschijnlijk ook origineel. Het voertuig is recent door de huidige eigenaar aangeschaft en vanuit België geïmporteerd. Het voertuig is in het verleden, circa 10 jaar terug gerestaureerd.

Het voertuig is nog niet voorzien van een Nederlands kenteken.

Carrosserie
Het voertuig is voorzien van een zelfdragende carrosserie. Deze is gerestaureerd en verkeert in een zeer goede staat. Buiten een kleine deformatie aan de achteronderzijde van het linkervoorscherm constateerden wij geen beschadigingen aan de carrosserie. Wij constateerden geen corrosie aan de buitenzijde van het voertuig. Wij hebben geen sporen van ingrijpende schadeherstellingen geconstateerd. Er is een officiële rolkooi gemonteerd.

Lakwerk
Het voertuig is geheel voorzien van een nieuwe laklaag. De kleur van het voertuig is niet origineel. Het spuitwerk aan het voertuig is op een professionele wijze uitgevoerd. Het lakwerk verkeert in een goede staat van onderhoud.

Chroom/aanbouwdelen
De chroom en aanbouwdelen zijn compleet en verkeren in een zeer goede staat. Aan de voorzijde is een extra beugel aangebracht ten behoeve van de verstralers.

Wielophanging
Het voertuig is aan de voorzijde voorzien van een onafhankelijke wielophanging middels schroefveren om telescoopdempers. Aan de achterzijde is het voertuig voorzien van een starre as met bladveren en telescoopdempers. De wielophanging is origineel. Visueel waren hieraan geen gebreken waarneembaar. De schokbrekers zijn rondom lekkagevrij. Aan de voorzijde is een strutbar tussen de schokbrekerpoten gemonteerd.

Stuurinrichting
De tandheugelstuurinrichting is onbekrachtigd. Wij hebben geen overmatige speling geconstateerd aan de stuurinrichting. De stuurinrichting is origineel. Het stuur moet recht worden gemonteerd door middel van uitlijnen.

Remmen
De voetrem is bekrachtigd. Het voertuig is aan de voorzijde voorzien van schijfremmen en aan de achterzijde van trommelremmen. De remdruk is voldoende. De remleidingen koper zijn bij restauratie vervangen. De handrem is mechanisch bediend en werkt op de achterwielen. Wij hebben geen gebreken aan de remmen geconstateerd.

Velgen
Het voertuig beschikt over Minilite 13 inch lichtmetalen velgen. Deze zijn niet origineel maar passen in het tijdsbeeld. De velgen verkeren in een zeer goede onbeschadigde staat.

Banden Voorzijde Achterzijde
Merk Yokohama Firestone
Type A509 Firehawk
Maat 205/50R13 205/50R13
Profieldiepte ruim voldoende ruim voldoende
Reservewiel Bruikbare band op stalen velg

Motor
De Kent 4 cilinder watergekoelde 1599 cc 63 kW OHV-motor in lijn opstelling is in de lengte gemonteerd. De motor is origineel. De originele Weber 32/36 dwarsstroom carburateur is vervangen voor 2 dubbele Weber 40DCOE dwarsstroomcarburateurs. Er is een snelle nokkenas gemonteerd en een elektrische benzinepomp. De motor loopt zonder bijgeluiden en vertoont geen lekkage.

Uitlaat
Het uitlaatsysteem van het voertuig is origineel en gasdicht.

Versnellingsbak
Het voertuig is voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen. De versnellingsbak is origineel en functioneert naar behoren.

Aandrijflijn
Het voertuig beschikt over achterwielaandrijving. Wij hebben geen gebreken geconstateerd.

Bedrading
Het betreft een 12 volts installatie. De bedrading is origineel. De bedrading verkeert visueel in een goede staat.

Verlichting
Het voertuig is voorzien van H4 koplampen. De glazen van de verlichting zijn heel. De reflectoren zijn niet verweerd. Er zijn 4 Hella 2000 verstralers gemonteerd.

Instrumentenpaneel
Alle meters en klokken zijn origineel en functioneren naar behoren.

Interieur
Het interieur is niet geheel origineel en laat zich als netjes en verzorgd omschrijven. Er zijn FK voorstoelen gemonteerd met 4 puntsgordels.

Bekleding
De voorstoelen zijn voorzien van stoffen bekleding in de kleur zwart. De originele achterbank is bekleed met de originele zwarte skai bekleding. De bekleding is onbeschadigd.

Gebruik stalling
Het voertuig wordt in de zomer gebruikt, aldus de eigenaar. Per jaar wordt circa 2.500 km met het voertuig gereden. Het voertuig wordt binnen gestald.

Algemene indruk voertuig
Aan het voertuig is duidelijk waarneembaar dat kosten noch moeite zijn gespaard het voertuig in de huidige conditie te krijgen en te behouden.

Wijzigingen voorbehouden. Wij stellen ons niet aansprakelijk voor drukfouten en vergissingen. Om teleurstelling te voorkomen en/of uw enthousiasme te verhogen adviseren wij u om de auto van te voren (op afspraak) te komen bezichtigen in onze showroom of werkplaats.

Afspraak maken of informatie aanvragen

Wilt u een proefrit maken of meer informatie over deze Ford? Maak een afspraak met Garage Caspers! De koffie staat klaar.

We sturen ongeveer 1x per kwartaal een mailing met nieuwtjes, aanbiedingen en leuke events. Afmelden kan altijd.

Contactgegevens

Garage Caspers
Garage Caspers B.V.
Burg. J.G. Legroweg 94
9761 TD Eelde | Route plannen

Telefoon: 050 308 0000
Fax: 050 308 0045
Noodgevallen: 06 46 28 75 25


E-mail:
Website:

Deel deze Ford Escort Mexico MK1 uit 1975 met anderen

Stuur door naar een vriend of vriendin...